Omdat ik al enkele jaren actief ben in de IT-wereld, komen er redelijk frequent mensen bij mij aankloppen met internetproblemen. Vaak krijg ik dan een probleemstelling in de vorm van: “Mijn internet is traag” of “Mijn internet valt de hele tijd weg”.

Natuurlijk kunnen dit soort problemen verschillende oorzaken hebben en hangen ze ook nog eens af van verschillende factoren. Belangrijke dingen om mee rekening te houden als je met internetproblemen zit zijn:

  • Heb je draadloos of bekabeld internet?
  • Hoeveel andere mensen in je huis zitten ondertussen op internet?
  • Bij welke provider zit je en zijn zij mogelijks aan het werken aan het internet?
  • Hoe oud is mijn computer, en hoe oud is dus mijn netwerkkaart?
  • Heb ik andere apparaten die mogelijks de internetverbinding hinderen?

Al deze vragen moet je je zeker stellen als je met internetproblemen kampt. Het is ook handige informatie om mee te geven aan een IT-specialist zodat hij sneller gericht naar het oorzaak van het probleem kan gaan zoeken.

Een tool dat je al veel vooruit kan helpen tijdens het zoeken naar de oorzaak, is een speedtest. Dit is een online tool die jouw internetverbinding gaat gaan testen. Als je zo’n speedtest uitvoert, zal je meestal 3 belangrijke waarden terugkrijgen:

  • Ping (uitgedrukt in milliseconden)
  • Downloadsnelheid (uitgedrukt in megabits per seconde)
  • Uploadsnelheid (uitgedrukt in megabits per seconde)

De speedtest die ik altijd gebruik is: https://www.speedtest.net/nl. Al zijn er ook speedtests van Telenet, Orange, Proximus…

Ping

Ping, ook wel latency genoemd, is hoe lang het duurt om een kleine dataset naar een internetserver te sturen en ook terug te halen naar jouw computer. Algemeen is aangenomen dat hoe lager je ping is, hoe beter.

Downloadsnelheid

Downloadsnelheid is simpelweg de snelheid waaraan data van het internet naar jouw computer gedownload wordt. Hier is het beter om een hoger cijfer te zien te krijgen.

Uploadsnelheid

De uploadsnelheid is de snelheid waaraan jouw computer data naar het internet kan verplaatsen. Ook hier is het beter om een hoger cijfer te hebben.

Wat kan er zorgen voor slecht internet?

  1. Je hebt je downloadlimiet overschreden
  2. Je router staat te ver van je computer (bij draadloos internet)
  3. Er ging iets fout in de software van je router
  4. Je netwerkkaart begint zijn leven te geven
  5. Het netwerk is overbelast
  6. Er wordt gewerkt aan het internet

1 – Je hebt je downloadlimiet overschreden

Sommige internetproviders bieden internetservices aan waarop een downloadlimiet zit. Deze zijn meestal uitgedrukt in een aantal Gigabytes of Terabytes per maand. Eens je deze limiet overschrijd, is het mogelijk dat de internetprovider jouw internet zal limiteren tot een fractie van je gewone downloadsnelheid. De oplossing hiervoor is simpel: of je let meer op wat je download, of je neemt een pakket met ongelimiteerd downloaden.

2 – Je router staat te ver van je computer (bij draadloos internet)

Het is vaak niet makkelijk om overal in huis even goed internet te verkrijgen. Meestal staat de router bij de televisie, en hoe verder je van de televisie vandaan bent, hoe slechter je internet wordt. En het wordt nog erger als er meerdere muren tussen jou en de router zitten. Ook dit kan op een paar simpele manieren opgelost worden: Je kan overstappen naar ethernet of je gaat opzoek naar een wifiversterker die je in de gewenste ruimte kan aansluiten.

3 – Er ging iets fout in de software van je router

Ook je router kan het soms even moeilijk hebben en iets verkeerds doen. Er wordt heel vaak met gelachen, maar hier is meestal de oplossing: “Heb je hem al eens uit en aan gezet?”

4 – Je netwerkkaart begint zijn leven te geven

Geen enkel stukje elektronica blijft eeuwig meegaan, dus ook je netwerkkaart niet. Dit probleem kan meestal gedetecteerd worden door je lokale computer winkel. Bij een laptop zit er jammer genoeg niks anders op dan een nieuwe laptop kopen. Bij een desktop heb je iets meer luxe, daar kan je opteren voor een nieuw moederbord, of het aankopen van een externe netwerkkaart.

5 – Het netwerk is overbelast

Het is net als een snelweg, als er teveel auto’s op rijden zal het niet lang duren vooraleer er file is. Dit is net hetzelfde met je internetverbinding. Hoe meer mensen er data proberen downloaden of uploaden via eenzelfde internetverbinding, hoe trager je internet zal zijn. Als je met een groot gezin bent, is het best dat je een deel van je computers via de kabel verbindt of dat je een router koopt die 2 verschillende wifi-signalen kan uitzenden. Dit gaat vaak over een 2.4 GHz en een 5.0 GHz verbinding.

6 – Er wordt gewerkt aan het internet

Het enigste probleem waar je zelf niet veel aan kan veranderen. Meestal wordt er op voorhand een briefje in je brievenbus gestoken als er een gepland onderhoud zal plaatsvinden. Het kan natuurlijk ook zijn dat er door werken een kabel kapot is, dit kan jouw provider natuurlijk niet op voorhand weten. Vaak zijn er wel websites zoals: https://allestoringen.be/ waarop andere gebruikers kunnen aangeven dat ze ook storing ondervinden. Zo kan je snel genoeg concluderen of het een probleem is bij de provider of bij jou thuis.

Zoals je ziet zijn er dus enorm veel oorzaken en factoren die ervoor kunnen zorgen dat je geen of slecht internet hebt. Als het probleem niet opgelost is met je router eens uit en aan te zetten, je je downloadlimiet niet overschreden hebt en er niet gewerkt wordt aan het internet zou ik aanraden om eens je lokale IT-specialist te contacteren. Hij kan met jouw hulp en informatie waarschijnlijk snel bij de oorzaak van het probleem komen.

Category
Tags

Comments are closed

Op donderdag 3 oktober volgend ik samen met 2 andere […]
Situatie Op donderdag 26 november vond  de value chain conference […]