Korte samenvatting:

Uit een studie van de Brusselse Universiteit ULB is gebleken dat de deelstep toch niet zo goed zijn voor het milieu als men eerst dacht. Echter spreken ze hier niet over het gebruik van de steps. Het is het productieproces dat enorm vervuilend is. Zeker als je dit vergelijkt met de huidige levensduur van zo’n step. Door de slechte wegen en fietspaden in ons land geraken deze steps snel beschadigd waardoor men snel een nieuwe zal aankopen. De oude beland dan al snel op het containerpark, of in sommige gevallen komen ze zelfs in het kanaal terecht.

Mijn standpunt:

Persoonlijk vind ik niet dat je enkel naar de voetafdruk van deze steps moet kijken. Ook al zijn de cijfers zeker iets om ons zorgen over te maken. Waar volgens mij het grootste probleem ligt, is de veiligheid van deze steps. 

Persoonlijk heb ik zo’n step nog niet uitgetest, maar ik kan me voorstellen dat je met de huidige staat van het wegdek in Vlaanderen als eens lelijk kan vallen. 

Daarnaast stel ik mij ook de vraag wat nut zo’n step heeft als het gesneeuwd heeft. Het is waar dat we de laatste jaren niet veel sneeuw gezien hebben, maar als er dan toch een laagje verschijnt zullen de ‘steppers’ volgens mij toch gewoon de auto nemen.

Al dit samen met de studie van de ULB lijkt het mij dat deze steps toch niet het succes zijn dat men verwachtte. 

Neem toch gewoon de fiets…

Bron: Deelstep minder duurzaam dan auto. (z.d.). De Standaard. Geraadpleegd 11 maart 2020, van https://www.standaard.be/cnt/dmf20200310_04884373

Tags

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *